WiFi moet gewoon werken. Altijd. En overal. Dat is oud nieuws. Maar wat als het netwerk voorzien is van alle nodige access points, die ook nog eens op de juiste manier zijn aangesloten en het werkt tóch niet goed?
De stoorzender
Deze situatie deed zich voor bij Hotel Villa Trompenberg in Hilversum. De verwachte performance van het netwerk bleef achterwege. Er werd gezocht. En getest. Maar het probleem bleef onduidelijk. Ken je dat, dat gevoel iets over het hoofd te zien terwijl je ervan overtuigd bent dat de oplossing binnen handbereik is? Toen Quality Networks werd ingeschakeld om alles grondig door te meten was er al een hele zoektocht achter de rug. Uiteindelijk, na lang zoeken, vonden we dan toch de oorzaak van het probleem. In onverwachte hoek kan je wel zeggen. Letterlijk zelfs. In het hotel hing namelijk een minuscuul, goedkoop cameraatje in een onopvallend hoekje van de ontbijtzaal. Voilà. Daar hadden we, door inzet van ons professionele meetapparatuur, onze stoorzender te pakken. Bijgaande foto toont het performanceverschil in de situatie met de storende camera (voor) en de situatie waarin deze verwijderd was (na).
De moraal van het verhaal
Wat nu de strekking van deze casus is? Het installeren van een goed netwerk met de juiste acces points is een vak apart. Zeker als je een hoogstaand draadloos netwerk wilt, waar de hele werkvloer plezier van heeft. Maar soms zit een probleem precies daar waar je het niet verwacht. Zoals in de situatie van dit hotel. We merken met regelmaat dat de meest geavanceerde WiFi-netwerken drastisch verstoord worden door hele simpele apparatuur. En het eindresultaat in Hilversum? Een dijk van een WiFi-netwerk mét een fatsoenlijke camera in de ontbijtzaal.